Synlighet i organisk søk som målepunkt i webanalyse

Synlighet i organisk søk er et målepunkt som angir hvor høyt opp i søkeresultatene nettstedet ditt rangeres. Synlighet i organisk søk er en effektiv måte å måle innholdsmarkedsføring og er en aktuell KPI å bruke dersom målet ditt er å bygge kjennskap.

For å jobbe effektivt med måling av dette målepunktet bruker jeg et par grep for å jobbe strukturert og dermed effektivt.

  1. Gjennomføre en søkeordsanalyse
  2. Sette målsetninger
  3. Ta i bruk verktøy for å måle
  4. Gjennomføre tiltak for å beholde, vinne og forbedre synlighet

Det finnes mange tilnærminger til en søkeordsanalyse, men etter mitt skjønn er følgende momenter viktig å ha med

Søkeordet – “baderomsinspirasjon”

Forretningsmålet for søkeordet – eksempelvis “få folk til å lese vår artikkel om inspirasjon for nytt baderom”

Etterspørsel – ideellt sett antall søk fordelt på de siste 12 mnd

Nåværende synlighet i Google organisk – “plass 15”

Snitt klikkpris i Google – “4 kr”

Nåværende landingsside – “https://miljøbad.no/inspirasjon/baderom/”

Dette går så klart an å finne ut av ved å bruke gratisverktøy som Google Keyword Planner og Google Search Console, men det er tungvint. Verktøy som SEMrush, Search Metrics og Ahrefs forenkler prosessen kraftig og er å anbefale å ta i bruk.

Hvor mange søkeord du plukker ut er helt avhengig av potensialet til virksomheten. Er det en nettbutikk med mange produkter, så er det helt avgjørende å finne ut av hvilke segmenter av margin / omsetning du opererer med. Høy margin / høy omsetning

Du har gjerne et utvalg søkeord du ønsker å være synlig på, prøver du aktivt å gjøre deg synlig i søk, altså du gjør søkemotoroptimalisering er det ytterst sjeldent en god strategi å satse på å oppnå synlighet på få søkeord. Selv for veldig nisjeorienterte virksomheter er en målsetning på 100 søkeord helt moderat. For å rapportere effektivt på dette måltallet

Å aggregere scoring – som man kan gjøre med konverteringsrate eller bounce rate har ingenting for seg. Du må koble synligheten med et utvalg søkeord det gir mening i å være synlig på og som presumtivt fører til konvertering før eller siden.

Typisk måles synlighet med følgende faktorer:

  • Søkeord
  • Etterspørsel
  • Rangering
  • Snitt klikkpris i Google Ads

Det finnes mange andre elementer som kan måles samtidig, men disse fire utgjør de essensielle komponentene.

Synlighet i organisk søk er et målepunkt for suksess der Google Analytics ikke er egnet som verktøy for webanalyse. Verktøy som kan brukes effektivt for å måle dette er Ahrefs, SEMrush, Search Metrics og Moz.com.

Personlig syns jeg Ahrefs er bra om du er på budsjett, SEMrush om du har høyere ambisjoner og Search Metrics om kostnad ikke er en utfordring.