Annonsevisninger som målepunkt i webanalyse

Med visninger sikter jeg da til annonsevisninger, altså hvor mange ganger ditt budskap har blitt eksponert eksempelvis på Facebook, på VG eller i Google.

Fordeler med annonsevisninger

Du måler rekkevidde

Hvor mange ganger ditt budskap har blitt vist på et nettsted der du kan nå nye besøkende

Kan du koble visninger med hvem du når, så blir den sannsynliggjorte verdien langt høyere. Dette er lettere å avdekke på nettsteder med innlogging, som Facebook.

En annen nyttig kobling er i hvilken modus de du når er i. Dette er lettere å gjøre med funksjonelle nettsteder, som søkemotorer. Eksempel når noen søker etter “møbler oslo” så vil annonsevisninger på denne resultatlisten med annonsebudskap som matcher være langt mer relevant enn å vise annonser på vg.no mot folk som bor i Oslo.

Ulemper med annonsevisninger

Varierende grad av oppmerksomhet / relevanse.

Du vet ikke nødvendigvis