KPI’er for innholdsmarkedsføring

Denne siden inneholder min vurderinger av hvilke KPI’er som er relevante å bruke for innholdsmarkedsføring.

Siden oppdateres løpende.

Målepunkter for innholdsmarkedsføring

Engasjement

Økter

Delinger, kommentarer, følgere og likes

Click-through Rate

Scroll

Interaksjoner
(f.eks. video)

Antall landingssider

Konvertering

Antall salg

Omsetning

Nye kunder

Gjenkjøp

Butikkbesøk

For at et målepunkt skal gi mening gir det mening i å finne ut hvilke nivå du er på nå. Altså etablere et nullpunkt.

Sekundært trenger du å sette mål for hva du skal oppnå.

Når man jobber effektivt med Key Performance Indicators (KPI’er) eller nøkkelmålepunkter, så har du gjerne 2-3 målepunkter du bryr deg om. Disse målepunktene må være koblet med forretningsmålene for at du skal oppnå suksess.

Eksempel #1:
Kjennskap

Du har etablert en ny kjede bilverksteder for elbiler i Oslo-området, etter å ha identifisert behovet gjennom å ha kartlagt ventelister og omsetningsvekst til eksisterende verksteder.

Du ønsker å etablere deg i markedet. Ditt merke er ikke kjent, så strategien du setter er å bygge kjennskap, fremfor å nødvendigvis selge mest mulig mulig innledningsvis.

KPI’er jeg ville valgt er da Økter, Visninger og Brukere nådd innenfor markedet. Du måler selvsagt de andre ni målepunktene, men de er sekundære og kalles da PI’er. Her går du utelukkende etter volum.

Eksempel #2:
Kunnskap

Du har utviklet en Chatbot med AI på maskinlæringsnivå, ikke bare automatisering av scripts som mange andre tilbyr på markedet i dag. Du kan effektivisere langt mer enn de normale %-andelene som chatbot’er som bare opererer med dialogtre gjør – men siden brorparten av markedet er i kategorien automatiserte scripts er det vanskelig å kommunisere budskapet ditt.

Du har altså en etablert tjeneste i markedet, men egenskapene ved din tjeneste er underkommunisert.

Blir artiklene dine lest? Bruk Scroll som målepunkt. Treffer du med innholdet ditt? Antall landingssider på nettstedet ditt gir da beskjed om hvor godt du treffer. Blir innholdet ditt delt videre? Delinger angir i hvilken grad folk blir påvirket av det du skriver. Tre KPI’er som dekker flere

Eksempel #3:
Preferanse

Du er en etablert aktør innenfor salg av elektronikk på nett og i butikk. Et av fokusområde for salg er smarthusprodukter og tjenester. Smarthus er komplekst å forstå, så ved å lage innhold ønsker du å vise hvordan produkter kan brukes for å forenkle livet.

Får innholdet ditt folk inn i butikkene? Kjøper de? Får du nye kunder ved å fokusere på smarthus-produkter? Omsetning, nye kunder og butikkbesøk / estimert omsetning basert på butikkbesøk vil da være KPI’er å bruke.

Eksempel #4:
SEO

En kartlegging viser at nettstedet til din virksomhet kommer dårlig ut i organisk søk. Som tiltak settes det i gang storstilt innholdsproduksjon.

Blir nettstedet synlig? Se hvilken topp 3, eventuelt topp 5-synlighet du oppnår i Google organisk søk. Får du trafikk og engasjerer de som besøker nettstedet ditt seg i ditt innhold? Mål økter og scroll. Gir satsingen en varig økning? Mål antall landingssider fra organisk søk.

Eksempel #5:
Sosiale medier

Din nærmeste konkurrent er hyperaktiv i sosiale medier, og det ser ut til at arbeidet bærer frukter. Du er nysgjerrig på hvilket nivå av aktivitet i SoMe du bør legge deg på. En annen ting du lurer på er hvordan kombinasjonen av SoMe og content marketing kan fungere for din virksomhet. En kampanje med varighet på 3-4 måneder settes i gang.

Siden sosiale media er spesielt effektivt i å demografier er det fornuftig å A/B-teste at du faktisk får effekt av å nå spesifikke brukergrupper. I eksempelet har du begrenset budsjett, så du A/B-tester demografien du mener er mest relevant mot det øvrige utvalget. Delinger av innhold er etter min mening den sterkeste indikatoren på at det du skriver påvirker folk. Innholdet er så sterkt at man mener selv at andre bør lese det.

Eksempel #6:
E-postmarkedsføring

Nyhetsbrevslista har blitt vasket for adresser uten godt nok samtykke og du tenker å gå i gang med en til en kommunikasjon. Du har et arsenal av innhold bygd opp over tid som du kan bruke i kommunikasjonen med dine 3 segmenter som du har delt nyhetsbrevslista di inn i, i tillegg til filter som kjønn, alder, bosted og type bil man kjører.

For å måle om innholdet treffer, er Click-through rate helt essensielt. Sekundære PI’er som åpningsrate, soft bounce og hard bounce brukes for å optimalisere selve nyhetsbrevet – men innholdsmarkedsføringen levert gjennom nyhetsbrevet måles ved å se på CTR.