Kategorier
Feature

Google disser spamplating

Det er mange velmente tips innen søkemotoroptimalisering som egentlig ikke er så veldig bra om du følger de. 

Spamplating er et nyord for enkle fremgangsmåter som gjør det enkelt å lage innhold, men som resulterer i lav kvalitet på innholdet.

Spamplating – malverk for å lage spam

Spam + templating danner grunnlaget for begrepet spamplating

Eksempelvis krever treff på søkeordet “beste restauranter København 2020” verifisering av kvalitet og at restaurantene som man anbefaler faktisk ikke er lagt ned eller flyttet.

John Mueller, jobber i Google som Webmaster Trend Analyst. Foto: https://twitter.com/johnmu

Googles talsperson fraråder spamplating

John Mueller, jobber i Google som Webmaster Trend Analyst og talsperson for spørsmål relatert til søkemotoroptimalisering, kommenterte et råd fra en bruker på Reddit om hvordan gjøre effektiv SEO på starten av året.

Dette “rådet” ble dømt nord og ned, spamplating er med andre ord noe du bør holde deg for god til. Dersom John Mueller mener denne måten å fornye innhold på er en indikator på søppelinnhold – så er det verdt å forvente at Google slår ned på det.

Skjermdump fra Reddit.com, tatt 7. januar 2020.

Profftips: Om du har en nettside som rangerer på første eller andre resultatside i Google, legg til “2020” for å gi det en synlighetsboost.

Fritt oversatt, rådet fra den anonymiserte brukeren på Reddit: 

John Muellers kommentar var som følger:

Skjermdump fra Reddit.com, tatt 7. januar 2020.

“Beste måter å identifisere innhold med lav kvalitet i 2020.”

Fritt oversatt, kommentar fra John Mueller

Brukeren slettet tilsynelatende sin egen konto og tråden på Reddit kort tid etter.

– Ingen gratis lunsj i innholdsmarkedsføring

Espen Skogen er redaksjonell rådgiver i HyperRedInk, og mener mye om innholdsmarkedsføring

Foto: Hampus Lundgren / HyperRedink

Hva tenker du om praksisen med resirkulering av innhold?  

Jeg tenker det er greit å huske på at det ikke finnes noen gratis lunsj. Det gjelder her også – alle slags triks for å kjapt skaffe seg bedre organisk synlighet er en dårlig idé på sikt. Kanskje du øker synligheten kortsiktig – men over tid kommer du til å få svi. Som mange store merkevarer har oppdaget: Når Google først bestemmer seg for at du har vært slem og skal straffes, pleier det å svi ganske hardt.

Hvordan forholder norske annonsører seg til kvalitet på innhold?

Min erfaring er at de fleste annonsørene har skjønt at det er viktig med høy kvalitet og relevans om man skal lykkes med innhold. I tillegg blir stadig flere opptatt av å ha en god og langsiktig strategi på plass før man lager en eneste artikkel eller film – fordi de vet at høy organisk synlighet ikke skapes over natta, men er et resultat av en god strategi og grundig arbeid over tid.

Hvordan opplever du balansen mellom jaget etter synlighet i søk og kvaliteten på innhold som norske annonsører produserer eller får produsert? 

Jeg opplever egentlig ganske lite jag etter synlighet blant de større annonsørene, de fleste forstår at det tar tid å bygge et solid fundament og mye trafikk fra søk. Når det er sagt, er annonsørene selvfølgelig ekstremt opptatt av resultater – men der er det også vår oppgave som rådgivere å sørge for at strategien som ligger til grunn er riktig for annonsøren, og sørger for at det rette innholdet blir produsert. Evner man ikke å lage solid, relevant innhold som engasjerer målgruppen, vil man tape over tid – og det virker det som om de fleste annonsørene har forstått.

År og måned i title,
er det spamplating?

Bruken av årstall og til og med inneværende måned har vært ganske utstrakt for å aktualisere innhold, for å treffe både bruker og søkemotor med tilsynelatende ferskt og oppdatert innhold.

Skjermdump tatt 7. januar 2020. 

Bruken av måned som aktualiserende i title-tag og øvrig tekst er særlig mye brukt innen rangering av innhold relatert til lån. 

Måned og år i overskrifter og titler relatert til renteorientert innhold vil jeg karakterisere som spamplating i det øyeblikk informasjonen ikke stemmer overens med budskapet i treff i resultatliste og eller overskrift på artikkelen. I eksempelet med renten er dette ofte ikke tilfelle, da renteinformasjon er mulig å automatisk oppdatere og holde relevant. Men da må den være det!

Skal du slutte å bruke årstall og måned i titler?

Bruken av årstall og måned i seg er ikke et onde, men det som er problematisk er å sminke grisen ved kun å bytte ut måned og årstall. Rått og brutalt gjenbruk av innholdet som ble laget foregående år og året før, der den eneste oppdateringen er å lure bruker og søkemotor til å tro at dette er ferskt ved å endre dato tar deg fort ut på glattisen.

Bruken av “evergreen content”, på norsk eviggrønt innhold, er en smart taktikk å bruke i SEO – men sørg for å oppdatere innholdet ved fornuftige intervaller og sørge for at det faktisk er nyttig for bruker.

Identifiser hva som er essensielt for bruker og still deg spørsmålet om dette er innhold som endrer seg. Tallet pi (3,14 med mer) endrer seg ikke mer enn at flere desimaler oppdages – mens “reiseråd Tyrkia” har endret seg mye de siste årene og fortjener ferskt og oppdatert innhold.

– Når bullshit-filteret slår inn

Christine Calvert er Norges eneste tekstdoktor og har sterke meninger om innhold og kommunikasjon.

Christine Calvert, Norges eneste tekstdoktor.

– Kjernen i innholdsmarkedsføring er jo at vi skal lage innhold som gir verdi for brukeren, sier Calvert.

– Det synes godt når vi sminker grisen og bruker gammelt innhold som burde vært oppdatert. Eldre kommentarer som er overpositive, virker heller ikke tillitvekkende, men tillitSvekkende. Vi er drevne lesere, og når bullshit-filteret slår inn, kan dette være skadelig for merkevaren.

Et tydelig eksempel på spamplating fra SEO-bransjen

Råd innen søkemotoroptimalisering er det jo mange av, og “SEO-tips” er et veldig konkurranseutsatt søkeord. 

Her er et eksempel på spamplating fra markedsføringsbyrået Lyfe Marketing, med tips-artikkelen:

Legg merke til at title-tag’en til denne siden adresserer 2019:

For illustrative hensyn har skjermdumpen av artikkelen blitt forkortet i Photoshop. I byline står publiseringsdato til 12. august 2019 – mens første kommentar kom allerede 8. oktober 2018. Denne artikkelen har blitt resirkulert – her har spamplating-teknikken blitt brukt.

Lyfe Marketing burde ha:

  • Informert i toppen om at denne artikkelen er omskrevet og republisert
  • Slettet gamle kommentarer
  • Mest viktig: Sørget for at rådene faktisk er aktuelle. 

Dette er en artikkel som rangerer på topp 10 på “SEO tips 2019” – så dette er åpenbart ikke satt helt i system, men tilliten til utgiveren Lyfe er jo betydelig lavere på grunn av dette.

Hvordan unngå spamplating

For å unngå å falle i spamplating-fella bør du stille deg følgende spørsmål:

  • Er jeg åpen om at jeg gjenbruker innhold?
  • Er innholdet fortsatt relevant?
  • Bør jeg endre noe?
  • Er budskapet i det jeg republiserer fortsatt gjeldende?

Av Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance, leder av bransjerådet for søkemotormarkedsføring i Bra Søk og styremedlem i INMA. Han er dypt engasjert i digital markedsføring og transformasjon og holder jevnlig foredrag, kurs og er med i debatten.